نهال گردو تویسرکان

نهال گردو تویسرکان

یکی از نهال های پر بار و معروف گردو معروف به گردو تویسرکان هست. این نهال بدلیل اینکه زادگاه اصلیش شهر تویسرکان هست همین اسم هم بهش گذاشته شده و با همین اسم معروف شده هست. گردو های این نهال بسیار خوش طعم و لذیذ بوده و طرفداران زیادی در کشور ما دارد. در این مقاله بصورت کامل به این مقاله خواهیم پرداخت.

ویژگی های نهال گردو تویسرکان

گردو تویسرکان از دسته بهترین ارقام گردو در کشور می باشد . اصلی ترین ویژگی نهال گردو تویسرکان که نظر بسیاری از طرفدارانش را به خود جلب کرده است، سرعت رشد بالای  آن است.  این نهال قابلیت کاشت در مناطق مختلفی از کشور را دارا می باشد. در واقع محدودیتی برای کاشت آن در مناطق مختلف دست گیر شما نخواهد بود. این نهال قابلیت رشد در اکثر مناطق کشورمان را دارد. پیشنهاد ( نهال گردو ژنوتیپ کانادایی تیپ 9 نهال گردو ژنوتیپ کانادایی تیپ 9 مخصوص ارغوان گردو مهندس بابایی می باشد که توسط همین نهالستان تولید شده و با کیفیت بسیار بالاتر خدمت هموطنان عزیز عرضه می گردد

با وجود اینکه این گردو تویسرکان از مزایا و ویژگی‌های شاخصی برخوردار است، نمی‌توانیم چشم بر روی معایب گردو تویسرکان، بسته و به آن‌ها اشاره نکنیم. البته ذکر معایب درختان مختلف به معنای منفی تعبیر نمی‌شود. بلکه هر درخت و گیاهی با توجه به ویژگی‌هایی که دارد نسبت به ارقام دیگر متمایز بوده و قابلیت کاشت و نگهداری از آن نیز منحصر به‌ فرد خواهد بود.

مشکلات درخت گردو تویسرکان

از ابتدایی ترین معایب این درخت می توان به رشد و ارتفاع بسیار زیاد آن اشاره کرد. درست است که از لحاظ اقتصادی برای فروش چوب بسیار مناسب می باشد، اما حین برداشت گردوها با توجه به ارتفاع بیش از 20 متر در درختان بالغ تویسرکان، هر ساله موجب آسیب های زیادی در بین باغاداران می شود.

روش آبیاری درخت گردو تویسرکان

یکی از معایب گردو تویسرکان؛ به مقدار آبیاری آن مربوط می‌شود. بسیاری از باغداران تازه کار به اشتباه در فصل‌های سرد این نهال را بیشتر از مقدار نرمال آبیاری کرده و باعث آسیب رسیدن به آن می‌شوند. این نهال در فصل پاییز و زمستان به آبیاری احتیاجی ندارد و هر گونه سهل‌انگاری در این زمینه، باعث کاهش رشد و از بین رفتن کیفیت محصول خواهد شد.

میزان طول عمر درخت گردو تویسرکان

همه ما می‌دانیم که هر گل و گیاهی طول عمر مشخصی دارد که بخشی از آن عمر مفید محسوب می‌شود. منظور از عمر مفید، بازه زمانی است که در آن درخت باردهی و رشد مطلوب و مؤثری دارد. مقدار زمان حداکثری که باردهی مطلوبی گردوی تویسرکان دارد، در حدود 60 سال می باشد که این عدد تا بیش از 100 سال هم با رسیدگی های مناسب می تواند برسد.

تاثیر دمای هوا روی گردو تویسرکان

یکی دیگر از معایب درخت گردو تویسرکان، حساسیت بالای آن به تغییر دما است. هر گونه تغییر دمای گرم و سرد در فصول مختلف سال، می‌تواند به این رقم آسیب وارد کند. به همین جهت باغداران باید نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری داشته و از نهال به خوبی محافظت کنند.

گلدهی نهال گردو تویسرکان

معایب گردو تویسرکان؛ در واقع ویژگی‌های متفاوت و خاص این رقم را مشخص می‌کنند. یکی دیگر از معایب درخت گردو تویسرکان، اشاره به زمان گلدهی آن دارد. این رقم نسبتا دیرگل می باشد. به همین جهت میزان حساسیت آن نسبت به سرما کمتر اما به گرمای زیاد حساسیت نشان می دهد و می تواند دچتر ریزش گل شود.

مطالعه مقاله معایب درخت گردو فرنور

روش کاشت نهال گردو تویسرکان

همان‌طور که اشاره کردیم این رقم یکی از بهترین گونه‌های گردو در ایران است. به نسبت کیفیت و مرغوب بودن این نهال باید از آن در مراحل مختلف رشد مراقبت شود. به عنوان مثال قبل از کاشت لازم است گودال‌های مخصوصی با عمقی مناسب درون زمین آماده شده و به کودهای حیوانی آغشته شده باشند.

پیشگیری از بیمار شدت نهال گردو تویسرکان

یکی از متداول ترین بیماری های درختان گردو، آفت آب سیاه است که می تواند این درخت گردو را درگیر نماید. یکی دیگر از معایب گردو تویسرکان، نگهداری نسبتا سخت در برابر آفات است. برای این منظور بهتر است قبل از کاشت نسبت به نکات نگهداری آن اطلاعات مناسبیی کسب نمایید.

جلوگیری از سرمازدگی:

حساسیت‌ها و شرایط خاص نگهداری از این رقم جزئی از معایب درخت گردو تویسرکان، محسوب می‌شود. به این دلیل که هر گونه خطا و اشتباه در مراحل کاشت و برداشت به درخت و کیفیت محصول آن آسیب وارد می‌کند. این نهال نیز مانند ارقام دیگر برای رشد به نور مناسب آفتاب احتیاج دارد.

با این تفاوت که در صورت عدم دریافت نور کافی، نهال تویسرکان مقاومت خود در برابر سرما را از دست می‌دهد. به همین منظور برای جلوگیری از سرمازدگی، باید نهال را در منطقه‌ای بکاریم که از رسیدن نور خورشید به اندازه کافی مطمئن شویم.

 

مناطق مناسب برای کاشت نهال گردو تویسرکان

بهترین منطقه برای کاشت و پرورش این نهال گردو تویسرکان مناطقی با آب و هوای کوهستانی است. البته کاشت آن در مناطق مرطوب، معتدل و نیمه خشک نیز کانلا ممکن است. ولی توصیه می‌شود از کاشت این رقم در مناطقی با آب و هوایی کاملا خشک خودداری کنید.

مزایای پرورش درخت گردو تویسرکان

پیش از این به معایب گردو تویسرکان، پرداختیم که نشان از ویژگی‌های متفاوت این رقم در کاشت و روش‌های نگهداری دارد. یکی از مهمترین مزایای پرورش این نهال، سرعت در زمان گلدهی و باردهی آن است. همچنین عمر مفید اقتصادی آن نیز گزینه مناسبی برای انتخاب این نهال به منظور سرمایه‌گذاری در آینده است.

گرده افشانی گردو تویسرکان

یکی از مزایایای پرورش نهال گردو تویسرکان پرورش ، نحوه گرده‌ افشانی آن است. این رقم برای گرده‌ افشانی به حشرات نیازی نداشته و عمل گرده‌ افشانی توسط موارد طبیعی همانند وزش باد انجام می‌شود. اصلی‌ ترین عامل محبوبیت این درخت، کیفیت محصول آن است. همچنین میزان مطلوب باردهی آن باعث شده تا از این نهال به عنوان رقمی پربار و اقتصادی یاد شود. مغز گردوی بسیار چرب و لذیذی دارد و می توان از معایب آن چشم پوشی کرد.

بهترین زمان برای کاشت نهال تویسرکان:

برخی از باغداران فصل پاییز را برای کاشت این رقم انتخاب می‌کنند. کاشت تویسرکان در فصل سرد امکان‌پذیر است، با این تفاوت که باغدار باید به موقعیت جغرافیایی، آب و هوای منطقه نیز توجه داشته باشد. بدین معنا که ممکن است منطقه‌ای در فصل پاییز شرایط لازم جهت کاشت و رشد این نهال را نداشته باشد. در حالت کلی بهترین زمان برای کاشت این رقم فصل بهار است. انتخاب فصل بهار در نتیجه رشد و باردهی درخت نقش تأثیر قابل توجهی دارد.

 

سخن آخر

در ایران ارقام مختلفی از درخت گردو وجود دارد، اما محصول هیچ کدام از این ارقام نمی‌تواند با کیفیت بار این درخت برابری کند. اگر به تازگی در زمینه باغداری مشغول به کار شده‌اید، انتخاب این نهال گزینه‌ ای مناسب برای شما خواهد بود. همچنین در مدت زمانی کوتاه محصولات این درخت آینده‌ای پررونق برای باغ شما رقم خواهند زد. تنها شرط رسیدن به این هدف، آشنایی با مزایا و معایب درخت گردو تویسرکان، و روش‌های نگهداری از این نهال است.

خرید نهال گردو تویسرکان

این نهال با کیفیت بسیار بالا در نهالستان ارغوان نهال تولید شده و آماده ارسال به سراسر کشور می باشد . همواره مشتریان عزیز می توانند برای راهنمایی بیشتر و خرید این نهال با شماره های ثبت شده در پایین صفحه با مدیریت نهالستان (مهندس بابایی) در تماس باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با ما

ارتباط با تلگرام

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها