نهال گردو فرنور

نهال گردو فرنور

نهال گردو فرنور یک نهال دیرگل می باشد که اولین بار در کشور فرانسه متولد شد و به دلیل بالا بودن کیفیت آن و یک سری ویژگی های خاص این نهال باعث محبوب شدن این نهال شد. به دلیل همین  محبوبیت بسیار بالای این نهال به همه کشور ها شناخته شد و به دست اکثر نقاط کشور های خاورمیانه رسید . در حال حاضر هم یکی از بهترین نژاد های گردو نهال گردو فرنور می باشد. در این مقاله ما شما را با نهال گردو فرنور بیشتر آشنا خواهیم کرد.

بازدهی نهال گردو فرنور

نهال گردو فرنور یکی از نهال های زود بازده می باشد. از سال اول شروع به شکوفه زدن و دادن محصول مبکند و از سال سوم باردهی بسیار بالایی پیدا میکند و از سال 5 تا 7 به بلوغ میرسد.  این نهال بدلیل دیرگل بودن مقاومت خوبی به سرما دارد و به ندرت دیده شده که این نهال را سرما خراب کرده باشد.

میزان باردهی نهال گردو فرنور

نهال گردو با باردهی عالی در دسته بندی بهترین نهال های پر بار می باشد. سال اول بین 30 الی 50 عدد گردو می دهد البته با رسیدگی های خوب این رقم حتی می تواند بیشتر باشد. از سال دوم 3 برابر می شود و در سال سوم بالای 5 کیلو محصول می دهد و با همین رویه ادامه پیدا میکند و در سال پنجم به بعد به اوج باردهی می رسد.

نهال گردو فرنور از لحاظ اقتصادی

به جرات می توان گفت همه کسانی که اقدام به احداث باغ نهال گردو فرنور می کنند تقریبا 99 درصد آنها به سود بالایی می رسند. این نهال سالانه در هر هکتار 4 تن الی 5 تن گردو می دهد و با وجود بازدهی سریع و باردهی بسیار بالای آن در کوتاه زمان به سود دهی عالی می رسد. در لیست برترین نهال های گردو از لحاظ اقتصادی یکی از نهال ها نهال گردو فرنور می باشد.

فاصله کاشت نهال گردو فرنور

برای کاشت نهال گردو نیاز هست که نهال ها باهم دیگر فاصله استاندارد را رعایت کنند.بهترین فاصله ذا 6 در 7 متر تعیین کرده اند.پیشنهاد می شود در زمین های مربعی شکل کاشته شود. اگر محل کاشتتان دارای شیب هست می توانید اندازه فاصله را کمتر هم بکنید.

مزایای فاصله گذاری مناسب بین نهال های گردو فرنور

فاصله گذاری باعث می شود نهال ها به تغذیه مناسب دست پیدا کنند.

همه نهال ها به اندازه کافی از نور خورشید بهره مند می شوند.

کود دهی کمتری لازم خواهد شد.

شاخ و برگ درختان به همدیگر گیر نخواهند کرد.

ماشین آلات کشاورزی به راحتی میتوانند بین درختان حرکت کنند.

برداشت محصول به سهولت انجام خواهد شد.

میزان ارتفاع نهال گردو فرنور از سطح دریا

نهال گردو فرنور برای رشد مناسب نیاز به ارتفاعی بین 0 تا 2000 متر از سطح دریا دارد . این عدد نباید بیشتر از این باشد . در غیر این صورت کیفیت باردهی پایین خواهد بود. خوشبختانه 95 درصد باغات کشور ما در مناسبترین ارتفاع از سطح دریا برای کاشت نهال گردو فرنور قرار دارند و هیچ جای نگرانی وجود ندارد.

نحوه آبیاری نهال گردو فرنور

آبیاری نهال یکی از نیاز های اساسی آن می باشد ، نهال برای رشد خوب نیاز به کود و خاک مناسب و آب و هوای مناسب دارد. نهال گردو فرنور وقتی کاشته می شود مرتب باید آبیاری شود بعد از کاشت حداقل در لحظه بعداز کاشت 20 الی 30 لیتر باید آبیاری شود.

زمان ابیاری درخت گردو

برای مناطق معتدل و نیمه ‌خشک لازم است هر هفته آبیاری صورت بگیرد تا نیاز آبی درخت قبل از خشک شدن ریشه آن تأمین شود.

ابیاری درخت گردو؛ آبیاری نهال تازه کاشته شده چگونه است؟

از کجا بفهمیم نهال های تازه کشت شده که برگ ندارند، چه زمانی به آبیاری نیاز دارند؟ برای فهمیدن زمان آبیاری نهال تازه کاشته شده کافیست با یک بیل خاک را از روی زمین بردارید و کنار بگذارید و برای تست از خاک بیل دوم استفاده کنید. خاکی که برمی دارید را مچاله کنید، اگر خاک بهم چسبید نیاز به آب ندارد ولی اگر از هم پاشید وقت آبیاری آن فرا رسیده است.

میزان آبیاری نهال گردو

نهال گردو باید در زمان‌های خاصی آبیاری شود که این میزان به عوامل متعددی بستگی دارد. نهال گردو برای این‌که دوره رشد خوبی را پشت سر بگذارد، باید در زمان‌های درست آبیاری شود و این مقدار آبیاری حساسیت زیادی دارد.

زمان آبیاری درخت گردو

برای اینکه زمان درست آبیاری درخت گردو را تشخیص دهید به این نکته مهم توجه داشته باشید. اگر به درخت در زمان درست آب ندهیم ویا بیش از اندازه آبیاری شود موجب زوال و از بین رفتن ریشه آن می‌شود. به همین علت بررسی درست خاک برای انجام آبیاری ضروری است.

ترفند مهمی که برای تشخیص زمان درست آبیاری درخت گردو وجود دارد به این صورت است که باید در سایه‌انداز درخت گردو، چاله‌ای به عمق 40 سانتی‌متر ایجاد کنید. از درون این چاله مقداری خاک‌ بردارید و در دست بگیرید. اگر این خاک نم داشت و بعد از مشت کردن داخل دست پخش نشد، به این معناست که نیازی به آبیاری ندارد. اما اگر پس از مشت کردن، خاک از هم پاشید یعنی زمان آبیاری درخت گردو است.

میزان نیاز آبیاری درخت گردو فرنور

درخت گردو را چند روز یک بار باید آبیاری کنیم؟این سوالی هست که مشتریان همیشه از ما می پرسند ما شما را با نحوه آبیاری نهال گردو فرنور کامل آشنا خواهیم کرد وبه شما خواهیم گفت چگونه و به چه میزان باید نهال گردو فرنور را آبیاری کنید.

باید دقت کنید  که نهال گردو به میزان آب دریافتی خود خیلی حساس می باشد ، به گونه ای که به آبیاری بیش از حد اندازه و  همچنین کمبود آب بیش از حد کم  واکنش نشان خواهد داد.

در صورتی که بیش از اندازه آبیاری کنید ، ریشه نهال گردو فرنور به پوسیدگی و بیماری طوقه مبتلا خواهد شد. .

باید بدانید چه عواملی در آبیاری درخت گردو فرنور موثر می باشند.

  1. انداره متراژ مساحت زمینی که در آن گردو میکارید.
  2. میزان بارش باران در منطقه شما.
  3. سن نهال گردو فرنوری که می کارید.
  4. جنس خاکی که در آن نهال گردو فرنور می کارید.
  5. میزان درجه هوای منطقه ای که نهال گردو فرنور میکارید.
  6. روش های آبیاری که قراره آبیاری کنید.
  7. تعداد درختان گردو فرنوری که قراره آبیاری کنید.
  8. ابزاری که با آن آبیاری میکنید.
  9. نوع گردو فرنوری که میکارید (پیوندی هست یا بذری – اصلاح شده هست یا نه )

در فصل تابستان درخت گردو به آ بیاری بیشتر و بلعکس در فصل تابستان جهت جلوگیری از سرمازدگی به آبیاری کمتری احتیاج دارد.

در ادامه عوامل مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

میزان آبیاری درخت گردو؛ بسته به سن درخت گردو است

فرق نهال‌های تازه کاشته با درختان چنیدن ساله در ضعیف بودن ریشه آن‌هاست ازین رو مواد معدنی و آب کمتری را از خاک می‌توانند دریافت نمایند. بر طبق این مسئله، درختان تازه کاشته نسبت به درختان مسن نیاز به آبیاری بیشتری دارند.

نهال‌های تازه کاشته شده را به مدت 2 سال به طور مداوم و به صورت هفتگی بهتر است آبیاری نمایید.

میزان آبیاری درخت گردو؛ بسته به فصل و شرایط آب و هوایی

رطوبت خاک یکی از عوامل تاثیر گذار بر میزان آبیاری درخت گردوست. در فصول مثل بهار که میزان بارندگی بیشتر است، درخت به راحتی می‌تواند از رطو.بت موجود در خاک تغذیه نماید.  ولی در فصولی مثل تابستان که از میزان بارندگی ها کم می‌شود، رط.بت خاک نیز از بین می‌رود نیاز به آبیاری بیشتری می‌باشد.

میزان آبیاری درخت گردو؛ نوع خاک

خاک عامل تاثیر گذار بر مقدار آب ذخیره شده است. در واقع 3 عامل وضعیت خاک، عمق و نوع خاک به مقدار آب ذخیره شده مؤثر هستند.
خاک‌های سنگی، خاک‌های شنی و سبک و کوخه‌ای مقدار آب کمتری را در خود ذخیره می‌کنند. در نتیجه درختان نیاز آب کمتری هم دریافت خواهند نمود. (میزان آبیاری بیشتر باید باشد)
خاک‌های نرم مثل خاک‌های شنی، لومی رطوبت بیشتری را جذب خود می‌نمایند و تا عمق 2 الی 3 متری خاک، میتواند 80 درصد از رطوبت اب را به خود جذب نماید. درختان به دلیل آن که ریشه آنها به خوبی گسترده شده‌اند، آب بیشتری را دریافت می‌نمایند. (میزان آبیاری کمتر است)

هر درخت گردو چند لیتر آب نیاز دارد

از مرسوم‌ترین روش‌ها برای اندازه‌گیری صحیح آب مورد نیاز یک درخت گردو، اندازه‌گیری قطر تنه درخت می‌باشد. برای مثال اگر درخت شما، ثطر تنه آن برابر با 30سانتی‌متر باشد، روزانه به 4 لیتر آّ نیازمند است.

نحوه آبیاری درخت گردو

برای آبیاری درخت گردو چندین روش وجود دارد که در ادامه هرکدام را بررسی می‌کنیم و با معایب و با مزایای آن‌ها آشنا می‌شویم.
نحوه آبیاری درخت گردو در شهرهای سردسیر و گرمسیر باهم تفاوت دارند چرا که میزان بارش سالانه در هر شهر متفاوت است. میزان بارش باران برای باغداران و کشاورزان در برخی سال ها به میزان قابل توجهی کمتر از حد انتظار بوده است. به همین علت باید با نکات آبیاری درخت گردو آشنا شوید تا اگر منطقه شما با تغییرات بارش‌های سالانه مواجه شد، توانایی مراقبت از باغ گردو خود را داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با ما

ارتباط با تلگرام

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها