نهال گردو تویسرکان

نهال گردو تویسرکان یکی از ارقام گردوی ایرانی است و منشاء رویش آن، شهرستان تویسرکان واقع در استان همدان است. از مشخصات گردوی تویسرکان می‌توان به پوست نازک، طعم مطلوب، رنگ روشن و درصد چربی بالا در سطح جهانی اشاره کرد که به صورت مغز یا همراه با پوست چوبی به کشورهای همجوار صادر می شود.
نهال گردو تنوع زیادی دارد و هرکدام مشخصات و ویژگی‌های خاصی دارند. در این مقاله قصد داریم به بررسی مشخصات گردو تویسرکان, قیمت نهال گردو تویسرکان, نحوه کاشت گردو تویسرکان بپردازیم. همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید نهال گردو تویسرکان با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

قیمت نهال گردوی تویسرکان

در زمان خرید نهال گردو تویسرکان و بررسی قیمت آن‌ها به دو عامل مهم توجه کنید. قیمت نهال های پیوندی معمولا دو برابر قیمت نهال های بذری است و عملکرد بهتری هم دارند.
همچنین با بالا رفتن سن نهال قیمت آن‌ها کمتر می‌شود زیرا از شادابی نهال کم شده و همچنین با محیط جدید دیرتر هماهنگ می‌شوند. متاسفانه در برخی نهالستان ها نهال‌های سه ساله را با قیمت بیشتری نسبت به نهال‌های دوساله می فروشند. سعی کنید از بهترین نهاستان گردو همدان خرید کنید و یا اینکه در سایت نهالستان ارغوان نهال سفارش خود را ثبت کنید تا در کمترین زمان در همدان دریافت کنید.

مشخصات گردوی تویسرکان

نهال گردو تویسرکان از بهترین ارقام گردوی ایرانی بوده که در منطقه ی تویسرکان می روید، این منطقه شرایط آب و هوایی مناسبی برای کشت و پرورش گردو دارد (آب و هوای معتدل کوهستانی).

 

مشخصات نهال گردوی تویسرکان

 

نکته: عملکرد محصول این رقم بالاست و تولید اقتصادی آن از 5 – 7 سالگی آغاز می شود؛ از خصوصیات بارز نهال گردوی کاغذی تویسرکان زود گل بودن این رقم است، لذا برای کشت در باغات تجاری مناسب نبوده و توصیه نمی شود.

گردو پوست کاغذی تویسرکان از کیفیت بالایی برخوردار بوده و درصد مغز بالایی دارد، میوه های آن به صورت جانبی و در انتهای شاخه ها ظاهر می شوند، شکل ظاهری میوه به صورت بیضی و اندازه ی آن درشت می باشد.
پوسته ی چوبی این رقم نسبتا نازک بوده و رنگ مغز گردو روشن است؛ نهال گردوی اصلاح شده تویسرکان گاهی تا ارتفاع 20 متر نیز رشد می کند.

انواع گردو تویسرکان

درود! گردو یکی از محصولات باغی مهم در شهرستان تویسرکان است و به دلیل مزایای بی شماری که دارد، از جمله محصولاتی می باشد که در این شهرستان با استقبال فراوانی روبرو شده است. در ادامه به بررسی انواع گردو در تویسرکان می‌پردازیم.

  • گردوی سوپری: گردوی سوپری یکی از انواع گردوهایی است که در تویسرکان کاشته می‌شود. این گردو، نسبت به سایر انواع گردو، بومی مناطق گرمسیری است. میوه این گردو دارای خواص غذایی بسیاری می باشد و به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد، از جمله محبوب‌ترین انواع گردو در تویسرکان است.
  • گردوی فلوگراف: این نوع گردو به دلیل شکل بسیار زیبایی که دارد و همچنین مقاومت بالایی که در برابر بیماری‌ها و آفات دارد، در تویسرکان بسیار محبوب است. این گردو به عنوان یکی از بهترین انواع گردوهایی شناخته می‌شود که در این منطقه کاشته می‌شود.
  • گردوی روغنی: گردوی روغنی نیز از دیگر انواع گردو در تویسرکان است که به دلیل داشتن مقدار زیادی روغن، برای استفاده در کارخانجات روغن‌کشی بسیار مهم است. این گردو، درختی بزرگ و مقاوم است و به دلیل محتوای غنی از روغن، به عنوان یکی از مهمترین منابع روغنی در تویسرکان شناخته می‌شود.

نحوه کاشت نهال گردو تویسرکان

نهال گردوی کاغذی تویسرکان در آب و هوای معتدل کوهستانی منطقه ی تویسرکان می روید؛ اگرچه درصد مغز در این رقم، بالا بوده و خصوصیتی وابسته به نوع رقم است اما تا حدود زیادی متاثر از میزان بارندگی و شرایط آب و هوایی نیز می باشد.

این گیاه نیازمند گذراندن دوره ی سرمایی در حدود 600 الی 800 دمای 5 – 10 درجه ی سانتی گراد در طول فصل های پاییز و زمستان است، لذا مناطقی با زمستان های سرد بهترین مکان برای کاشت و پرورش نهال گردو می باشند.

زمان کاشت نهال گردو تویسرکان

بهترین زمان برای کاشت نهال گردو اوایل فصل بهار است.

زمان برداشت گردوی تویسرکان

فصل برداشت گردو تویسرکان تحت تاثیر شرایط محیطی بوده و غالبا اواخر شهریور و مهر انجام می شود. عملیات گردو تکانی و برداشت گردو تویسرکان در همدان از اواخر تابستان شروع می‌شود.

 

زمان برداشت گردو تویسرکان

نکته: باید به این نکته توجه داشت که پوست گردو در زمان برداشت گردو تویسرکان، باید به رنگ قهوه ای روشن درآمده باشد و همچنین پوست به آسانی از گردو جدا شود.

فاصله کاشت درخت گردو تویسرکان

برای احداث باغات ارقام گردوی ایرانی نظیر گردوی تویسرکان که ارتفاع آن ها زیاد است، فواصل میان درختان 10×10 در نظر گرفته می شود، بنابراین می توان گفت در هر هکتار در حدود 200 اصله نهال گردو کشت می شود؛ پس از علامت گذاری و حفر گودال نهال ها کاشته می شوند.

میزان باردهی گردو تویسرکان

درخت گردو تویسرکان زود بارده است و از همان سال اول، می توان محصول آن را برداشت نمود. میزان باردهی نهال گردو تویسرکان به عوامل زیادی بستگی دارد و باید مراقبت و نگهداری از درخت گردو تویسرکان بادقت انجام شود.

 

باردهی گردو تویسرکان

 

البته بیشترین میزان محصول را بعد از 6 سال می توان برداشت کرد. از هر درخت گردو تویسرکان تا 45 کیلو گردو می توان برداشت کرد که در هر هکتار به 4.5 تن می رسد.

نهال گردو اصلاح شده تویسرکان

خاک: نهال گردو به علت دارا بودن سیستم ریشه بندی گسترده و عمیق، نیازمند زمین های زراعی با عمق مناسب است. بافت خاک به صورت لومی (ترکیب 20% رس – 40% شن – 40% سیلت) برای کاشت نهال گردو بسیار مناسب است (دارا بودن قابلیت زهکشی).
نکته: PH مطلوب برای رشد نهال گردو 5/6 تا 5/7 است.

نیاز آبی: عواملی نظیر سن درخت و همچنین ویژگی های آب و هوایی منطقه ی کاشت نهال، در تعیین نیاز آبیاری اثر گذار است اما به طور میانگین نیاز آبیاری درختان گردو در هکتار، رقمی در حدود 1000 تا 7000 متر مکعب تخمین زده می شود. همچنین آبیاری هفته ای یک مرتبه و یا هر 10 روز یکبار در ناحیه ی سایه انداز درختان انجام می شود.
نکته: آبیاری از اواخر مهر ماه انجام می شود چرا که در فصول سرد منجر به سرمازدگی درختان گردو می شود.

قیمت گردو تویسرکان

قیمت گردو با پوست نسبت به مغز گردو ارزانتر است زیرا یک مرحله از مراحل آن یعنی خارج کردن مغز گردو حذف می‌شود. از 2 تا 2.5 کیلو گردو با پوست حدودا یک کیلو مغز گردو به دست می آید.

 

قیمت گردو تویسرکان

خرید گردو با پوست علاوه بر دردسر بیشتر معایب دیگری مانند مطلوب نبودن مغز گردو را هم دارد.

خرید نهال گردو تویسرکان

نهالستان ارغوان نهال مهندس رسول بابایی واقع در میاندوآب، امکان خرید نهال گردو تویسرکان را در سراسر کشور همراه با شناسنامه و گواهی بهداشت برای کشاورزان و باغداران عزیز فراهم نموده است.
برای دریافت خدمات مشاوره ی رایگان و همچنین خرید انواع نهال مرغوب و با کیفیت، اطلاع از قیمت ها و شرایط ویژه فروش، با ما در ارتباط باشید.

دسته بندی: گردو برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

تماس با ما

ارتباط با تلگرام

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها

برگشت به منوی تماس ها